Tävla mot oss själva publikt!

Det finns ett enormt publikt engagemang i Djurgårdsfamiljen, hundratals åsikter om hur publikrekrytering och marknadsföringen till hemmamatcherna bör gå till, och lika många åsikter om hur många ”vi borde vara”. Vi kan konstatera att engemanget för att växa publikt finns, det handlar mer om hur vi ska göra det, och vad som är bra och dåligt publikt.

För det första, varför bryr vi oss och varför är publiksiffran viktig? Det kanske är viktigast att bena ut först och främst.  Stämningen är givetvis prio 1 och vi har gång på gång visat att antalet i publiken inte är avgörande för stämningen. Vi har många tusen som sjunger för DIF varje match, oavsett om det är en träningsmatch eller match i Allsvenskan. Vi har aldrig identifierat oss som störst eller flest, så den imagen är en ickefråga för oss, vi är stolta och trygga i vilka vi är och vad vi leverar på läktarna för ingen i detta land gör det bättre kvalitetsmässigt. Men stor publik ger mer intäkter och gör oss även intressantare för sponsorer. Det är viktigt och vi är supportrar som vill ha ett lag som krigar om titlar, och då behövs bra resurser. Det är viktigt att öka i publik och att trenden går år rätt håll, extra viktigt är det att kunna visa en positiv publiktrend trots noll framgångar och derbysegrar. Det är ett enormt styrkebesked att öka publikt för Djurgårdsfamiljen trots noll draghjälp,  klarar vi det kommer mycket gratis och lätt den dagen medgången också kommer.

Så det vi ska göra är att tävla mot oss själva publikt. Vi behöver inte öka snabbt och mycket, det viktigaste är att vi hela tiden ökar och visar att vi är på rätt väg.

Hemmapremiären blev en stor succé publikmässigt, 26 648 åskådare. Fjolårets premiär mot Falkenberg lockade 15134.

Vi lockade alltså 11 514 fler på årets premiär jämfört med ifjol!

Det är så vi önskar att DIF fotboll och hela Djurgårdsfamiljen tänker och strävar efter. Att bräcka publiksiffran i år mot ifjol mot varje motståndare. Då har vi alltid en publik målsättning att kämpa för och engagera sig i, även när det känns motigt.

Vilka publiksiffror är det vi ska bräcka och kämpa för framöver? Här är våra tre närmaste motståndare och publiksiffrorna från ifjol som vi ska slå i år.

DIF vs Elfsborg nu på söndag  ( 12514 ifjol)

DIF vs Norrköping mån 1 maj  ( 13598 ifjol)

DIF vs Blåvitt mån 15 maj ( 13681 ifjol)

Kollar vi in dessa siffror så känns det på förhand som siffror vi har stor potential att krossa. Det är det vi önskar att alla i Djurgårdsfamiljen strävar efter och kämpar för, inte minst från DIF själva. Får vi igång en bra publiktrend tidigt så blir snacket mycket positivare kring Blåränderna, vilket också ger ännu bättre förutsättningar till att öka publikt. Efter dessa matcher gör vi en avstämning hur det har gått och sätter sen nya mål.

Så nu jävlar kör vi, först ut slå 12514 på söndag!

Ta med kids, familjen och tjocka släkten. #DIFpåskfresh

Köp biljett här!

image

 

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s